Spieren & Gewrichten

Kramp

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert bij kramp? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is spierkramp

Iedereen die wel eens kramp heeft gehad, weet hoe vervelend het is. Kramp komt meestal voor in je been, je kuit, je voeten of je bovenbeen (hamstring). Maar je kan ook in andere lichaamsdelen kramp krijgen.

Kramp is een onwillekeurige, pijnlijke samentrekking van alle spiervezels in een spier die onder andere kan worden veroorzaakt door het maken van een ongewone beweging, door te lang in een bepaalde houding te zitten, staan of liggen of door een heftige inspanning. Als je probeert de spier te bewegen, trekt deze zich heftig samen. In normale toestand trekt steeds maar één deel van je spier zich samen. Bij kramp wordt de tijd tussen samentrekken en rust korter zodat de spier langer aangespannen blijft. Dit veroorzaakt een scherpe pijn.

Oorzaken van spierkramp

  • spanning
  • vermoeidheid
  • slechte vochthuishouding
  • te veel alcohol drinken
  • overbelasting van je spieren
  • verminderde doorbloeding

Nachtelijke spierkramp

Je kan ook ’s nachts wakker worden van kramp in je benen en dan met name in je kuiten. De oorzaak van kuitkrampen is niet precies bekend. Het heeft waarschijnlijk te maken met extra gevoelige en extra actieve zenuwen, die dan snelle samentrekkingen van je spieren geven. Deze nachtelijke spierkramp komt vaker voor bij ouderen met vaat- of zenuwproblemen en (zwangere) vrouwen.

Wat te doen bij kramp

Meestal wordt spierkramp na enkele minuten vanzelf minder. Om dit te versnellen kun je proberen de spier voorzichtig te strekken. Door te rekken maak je je spier langer waardoor deze sneller in het normale patroon van rust en aanspannen komt. Het is hierbij wel belangrijk dat je niet veert tijdens het rekken en geen ruk geeft aan je spier. Je kan daardoor namelijk je spier scheuren. Ook een massage kan helpen om van de kramp af te komen. Een massage zorgt namelijk voor een goede doorbloeding waardoor je spier kan ontspannen. Als laatste is warmte ook goed om je spier te laten ontspannen en van de kramp af te komen.

Wanneer naar je huisarts

Als je vaak last hebt van spierkramp (ook 's nachts)  kan je je huisarts  om advies vragen.

Tips om kramp te voorkomen

  • Zorg voor voldoende beweging om je spieren soepel te houden.
  • Een goede warming-up om je spieren warm te maken voor je gaat sporten.
  • Een cooling-down na het sporten zodat je spieren niet te snel afkoelen.
  • Zorg voor goed schoeisel.
  • Zorg dat je genoeg drinkt en dat je genoeg zouten en mineralen binnenkrijgt.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur