Spieren & Gewrichten

Ochtendstijfheid

Wat is ochtendstijfheid

Voelt je lichaam ’s ochtends bij het opstaan stijf en stram? En verdwijnt dat gevoel in de loop van de dag? Dat zijn typische kenmerken van ochtendstijfheid. Ochtendstijfheid komt vaker voor naarmate we ouder worden. Dit komt doordat onze gewrichten in de loop der jaren minder soepel worden. De botten in een gewricht zijn bedekt met kraakbeen en binnen in het gewricht zit een vloeistof; het zogenaamde gewrichtssmeer. Het kraakbeen en de vloeistof zorgen ervoor dat het gewricht soepel kan blijven bewegen. Wanneer je ouder wordt, wordt de kwaliteit van het kraakbeen minder, de vloeistof minder stroperig en het omliggende bindweefsel minder elastisch. Daarnaast is je bloedsomloop trager  tijdens het slapen. Wat de volgende ochtend kan zorgen voor een stijf en stram gevoel oftewel ochtendstijfheid.

Oorzaken van ochtendstijfheid

Naast  ouder worden kan ochtendstijfheid ook veroorzaakt worden door onder andere:

  • Slecht matras
  • Verkeerde slaaphouding of je te weinig omdraaien tijdens het slapen
  • Slechte nachtrust
  • Vochtige of te koude slaapkamer of woning
  • Te weinig lichaamsbeweging gedurende de dag

Ons advies

    Spiroflor sprayGezondheidsproduct

    Spiroflor spray

    12345
    37 stemmen

    Voor de verzorging van zwaarbelaste spieren en bij ochtendstijfheid.

    Bekijk product

    Tips bij ochtendstijfheid

    Er zijn verschillende manieren om met ochtendstijfheid om te gaan. Hieronder enkele tips op een rij:

    • Neem een warme douche en doe enkele rek- en strekoefeningen om ’s ochtends rustig op gang te komen.
    • Daarnaast is het belangrijk dat je dagelijks blijft bewegen. Sporten helpt ook om ochtendstijfheid te voorkomen en te verhelpen doordat je er sterkere spieren mee kweekt.
    • Dagelijks meer bewegen kan al door kleine veranderingen in je dagelijkse ritme aan te brengen. Doe bijvoorbeeld in plaats van één keer in de week, elke dag of een aantal keer in de week boodschappen. Je beweegt namelijk meer dan je denkt  tijdens het boodschappen doen.
    • Ook tuinieren telt als bewegingsvorm en is zelfs een ideale manier om te bewegen. Met tuinieren wordt namelijk zowel je spierkracht als je uithoudingsvermogen getraind.
    • Neem daarnaast vaker de trap in plaats van de lift.
    • Zit je op de bank en heb je dorst? Pak dan niet de hele fles uit de koelkast maar schenk alleen een glas in. Zo blijf je in beweging als je hierna weer dorst krijgt.
    • Zorg voor een aangename temperatuur in de slaapkamer. Als je slaapt gaat je je lichaamstemperatuur iets omlaag en daardoor kunnen ook je spieren en gewrichten afkoelen. Met als gevolg dat je spieren ’s morgens stijf kunnen aanvoelen. Een slaapkamer met een temperatuur van 16-18 graden is aangenaam.
    • Als laatste tip: voer zoveel mogelijk staand of lopend telefoongesprekken. Het onvermijdelijke ijsberen is ook goed voor de spieren .

    Wanneer naar je huisarts

    Als de klachten van ochtendstijfheid aanblijven of verergeren  neem dan contact op met je huisarts.


    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur