Spieren & Gewrichten

Stijve nek

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert bij een stijve nek? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is een stijve nek

Een stijve nek is iets dat veel voorkomt. Ongeveer twee op de drie mensen heeft wel eens  een stijve nek. Het gaat dan vaak om een  stijf gevoel in de nek dat na een aantal dagen vanzelf weer verdwenen is. Gelukkig is een stijve nek vaak  alleen maar erg vervelend.

Je nek is de belangrijkste schakel die je hoofd met de rest van je  lichaam verbindt en waar veel zenuwen en spieren samen komen.  Als een stijve nek hebt dan zijn vaak één of meerdere spieren stijf en gevoelig. Hierdoor kan het draaien en buigen van je hoofd en nek gevoelig zijn. Soms blijft het niet bij een stijve nek en straalt  het gevoel uit naar je schouders en je rug.

Oorzaken van een stijve nek

Oorzaken van een stijve nek zijn onder andere:

  • Kou of tocht op je nek
  • Een onverwachtse of verkeerde beweging
  • Na een val of stoot, bijvoorbeeld bij sporten
  • Stress en spanningen
  • Zware belasting van de spieren in je nek
  • Verkeerde houding

Wat te doen bij een stijve nek

  • Warmte op de gevoelige plek kan prettig zijn. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een warme douche, kruik of pittenzak.
  • Een ontspannende massage of ontspanningsoefeningen kunnen helpen om je nekspieren te ontspannen.
  • Het is belangrijk om bij een stijve nek te blijven bewegen. Door op een ontspannen manier oefeningen te doen kun je proberen je nek te ontspannen.  Soms lukt het gewoon niet om je nek al te ver te bewegen. Gun het dan wat tijd en probeer na één of twee dagen weer welke bewegingen je voorzichtig kunt maken. Als je veel in dezelfde houding werkt is het goed om tussendoor af en toe te bewegen.
  • Daarnaast is het belangrijk om een goede werkhouding aan te nemen. Zorg er onder andere voor dat je bureaustoel en bureau op jouw lengte zijn afgesteld.

Wanneer naar je huisarts

Als je stijve nek niet over gaat en het gevoel uitstraalt naar je rug en je schouders, ga dan naar je huisarts. Ook als  de stijfheid toeneemt is het advies om naar je huisarts te gaan.

Tips bij een stijve nek

Deze ontspanningsoefening kan fijn zijn voor je nekspieren. Je kunt deze oefening twee keer per dag doen. Doe dat voorzichtig en luister goed naar je lichaam.

  • Buig je hoofd langzaam naar voren en naar achteren.
  • Kijk dan langzaam links over je schouder naar achteren en doe vervolgens hetzelfde rechts.
  • Beweeg daarna langzaam je linker oor naar je linker schouder en wissel dat af met je rechterkant.
  • Herhaal elke oefening tien keer.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

[email protected]

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur