Lekker hard lopen | VSM Geneesmiddelen
Geplaatst op 28-11-2018

Lekker hard lopen

Weer of geen weer, hardloopschoenen aan en gaan. Bewegen is goed, maar na het hardlopen kunnen spieren ook gevoelig zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk, maar ook tijdens én na het sporten is het van belang goed voor jezelf te zorgen. Met deze tips helpen we je graag op weg.

Tip 1: Warming-up
Ga goed voorbereid van start. Als je lekker gaat hardlopen begin dan altijd met een goede opwarmingsoefeningen, zoals huppelen, knieheffen, met je heupen draaien en je tenen aantikken.

Tip 2: Actief herstel
Natuurlijk is bewegen gezond maar te veel bewegen kan een averechtse uitwerking hebben. Probeer hierin een balans te vinden, zodat je spieren de tijd hebben om te herstellen. Het is goed om na het hardlopen te blijven bewegen: loop even uit, stretch of maak nog wat draai-bewegingen met je armen. Hoe graag je ook gelijk lekker wilt uitrusten, het is beter om dat nog heel even uit te stellen.

Tip 3: Voldoende water drinken
Het is verstandig om voor en na het sporten genoeg water te drinken. Doordat je meer transpireert tijdens het hardlopen verlies je meer vocht en wanneer je te weinig vocht in je lichaam hebt, kan dit invloed op je spieren hebben. Maar ook tijdens het sporten is het verstandig genoeg te drinken. Dus stop gerust als je tijdens het lopen dorst hebt.

Tip 4: Eet gezond en gevarieerd
Verse groenten, fruit, volkoren-producten en zuivel zijn belangrijk en hebben invloed op het functioneren van jouw spieren.
Lees meer over gezonde voeding >>

Tip 5: Koude douche
Het is goed voor het herstel van je spieren om meteen na het sporten onder een koude douche te stappen. Door de kou trekken al je spieren samen en wordt het melkzuur uit je spieren geperst. Als een koude douche je écht te koud is, kun je ook warm en koud afwisselen. Probeer wat voor jou het beste werkt.

Tip 6: lekker slapen
Een goede nachtrust helpt bij het herstel van je spieren als je intensief gesport hebt. Zorg voor een goed bed en kussen en een goed geventileerde, niet te warme, donkere en rustig ingerichte kamer. Vermijd cafeïne houdende dranken en alcohol voor het slapen gaan. En probeer niet meer op schermen te kijken vlak voordat je gaat slapen.

Tip 7: Kracht uit de natuur met Spiroflor warm
VSM Spiroflor warm helpt bij het herstel van je spieren ná het hardlopen. Het bevat verschillende natuurlijke bestanddelen die samen de doorbloeding bevorderen en het herstel van spieren ondersteunen. Bovendien zorgt de warmtecomponent voor een weldadig en ontspannen gevoel. Meer over VSM Spiroflor warm >> 

VSM Geneesmiddelen maakt gebruik van cookies VSM.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat we jou relevante advertenties kunnen laten zien. Als je doorgaat op deze site of klikt op accepteren, geef je aan dat je akkoord bent met het gebruik van cookies. Wil je niet alle cookies toestaan, klik dan op cookie instellingen aanpassen.