Rust & Ontspanning

Depressie

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert ter ondersteuning bij milde depressieve klachten? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is een depressie?

De ene persoon is van nature kwetsbaarder dan de ander, waardoor de één ook gevoeliger is voor een depressie dan de ander. Iedereen heeft wel eens last van een dipje als het bijvoorbeeld even niet lekker gaat op je werk of omdat je gewoon heel erg moe bent. Gelukkig is dat nare gevoel vaak de volgende dag weer over. Als je dip langer aanhoudt kan dit  duiden op een depressie. We spreken hiervan als je sombere stemming langer aanhoudt dan twee weken achter elkaar, je (bijna) nergens meer zin of plezier in hebt en het je dagelijkse werkzaamheden verstoort.

Bij het ontstaan van een depressie kan erfelijkheid een rol spelen. Ook een moeilijke jeugd of een verdrietige, ingrijpende of gewelddadige gebeurtenis uit het verleden kunnen van invloed zijn op het ontstaan van depressieve klachten. Depressie heeft niets te maken met een slap karakter of onwil.

Symptomen van een depressie

  • Neerslachtige stemming
  • Geen of bijna nergens zin en/of plezier in hebben
  • Veranderde eetlust; minder of extra veel eten, duidelijke gewichtsveranderingen
  • Slapeloosheid of overmatig slapen
  • Opgewonden, rusteloos of juist apathisch gedrag (stemmingswisselingen)
  • Moeheid of gebrek aan energie
  • Gevoelens van waardeloosheid, overbodig zijn of onterechte schuldgevoelens
  • Concentratieproblemen, vertraagd denken en besluiteloosheid

Naast deze depressieve klachten zijn er ook bijzondere vormen van depressie bekend:

  • Postnatale depressie: deze vorm van depressie ontstaat bij een vrouw nadat ze bevallen is.
  • Winterdepressie: we spreken van een winterdepressie als iemand minstens 2 jaar achter elkaar in de herfst last krijgt van depressieve klachten en waarbij deze klachten in de lente weer verdwijnen.
  • Dysthymie: dit zijn licht depressieve klachten die minimaal twee jaar lang aanhouden.
  • Bij en bipolaire stoornis: chronische, psychische stoornis die je herkent door wisselende periodes; dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief met tussendoor periodes waarin je je normaal voelt.

Wat te doen bij depressieve klachten?

Heb je last van depressieve klachten? Stel haalbare doelen en eis niet teveel van jezelf en richt je blik op het heden. Probeer structuur in je dag aan te brengen, zoek afleiding en zorg voor voldoende lichaamsbeweging, door bijvoorbeeld hardlopen of wandelen. Probeer je sociale contacten te onderhouden en erover te praten met vrienden of familie. Vermijd alcoholgebruik; dit kan een depressie veroorzaken en verergeren.

Wanneer naar je huisarts?

De ernst van de depressie wordt bepaald door de mate waarin klachten voorkomen. Hoe meer klachten, des te ernstiger de situatie. Een ernstige depressie is niet geschikt voor zelfzorg. Het is hierbij belangrijk om je huisarts te raadplegen.

Tips  

  • Regelmaat. Zorg dat je regelmaat vindt in je slapen en in je eetpatroon. Slapen overdag kan ervoor zorgen dat je depressieve gevoelens groter worden. Eet op gezette tijden ontbijt, lunch en diner. Dit houdt je suikerspiegel op niveau en zorgt voor meer energie gedurende de dag.
  • Actief blijven. Beweeg dagelijks minimaal een half uur, bijvoorbeeld fietsen, wandelen of tuinieren. Een paar keer per week een half uur intensief bewegen helpt al om je minder depressief en fitter te voelen. Ook slaap je dan beter.
  • Misschien is het lichamelijk en geestelijk een zware tijd, ga toch regelmatig naar buiten. Buitenlucht en bewegen geven je een beter gevoel.
  • Onderhoud contact met vrienden en familie. Misschien heb je er geen behoefte aan; dit gevoel hoort bij de depressie. Het is goed om dagelijks contact te hebben met een  vertrouwd persoon. Erover praten met vrienden of familie helpt vaak.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur