Spieren & Gewrichten

Gewrichtspijn

Wil je weten welk product VSM adviseert bij gewrichtspijn? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is gewrichtspijn

Gewrichtspijn kan acuut zijn of chronisch. Acute gewrichtspijn kan veroorzaakt worden door verstuiking, verrekking, kneuzing of een andere (sport)blessure. Chronische gewrichtspijn wordt vaak reuma genoemd.

Een gewricht fungeert als het ware als scharnier tussen twee botten. De botten in een gewricht zijn bedekt met kraakbeen en binnen in het gewricht bevindt zich een vloeistof; gewrichtssmeer. Het kraakbeen en de vloeistof zorgen ervoor dat het gewricht soepel blijft bewegen. Banden, spieren en pezen rondom het gewricht zorgen ervoor dat het gewricht op de juiste manier beweegt en stevig op zijn plek blijft. Als je je gewrichten zwaar belast, door bijvoorbeeld een verkeerde beweging, sporten of zware arbeid, dan kan je last krijgen van pijn in je gewrichten. Ook door ontstekingen of artrose kun je last krijgen van bijvoorbeeld je knieën, schouders, nek, heupen en rug. Pijn bij artrose is vaak het ergst op het moment dat je ’s ochtends op staat en bepaalde gewrichten weer beweegt.

Bij chronische gewrichtspijn zijn het aangedane gewricht en het gebied daaromheen vaak warm, rood, stijf en opgezet. Belasten en bewegen is meestal pijnlijk. Zelfs in rust kan het gewricht pijn doen waardoor het zelfs voor slaapproblemen kan zorgen.

Symptomen van gewrichtspijn

Het uit zich vaak als:

  • stijve gewrichten
  • gevoeligheid of pijn
  • functieverlies
  • zwelling van de gewrichten

Oorzaken van gewrichtspijn

  • Overbelasting door bijvoorbeeld overmatig sporten of zwaar of ongewoon werk.
  • Te veel herhaling van een bepaalde beweging.
  • Overgewicht.
  • Dunner worden van het kraakbeen (artrose).
  • Ontstekingen, bijvoorbeeld reumatische aandoeningen.
  • De overgang.

Wat te doen bij gewrichtspijn

Bij acute gewrichtspijn veroorzaakt door bijvoorbeeld een kneuzing of een verstuiking kun je de plek het beste koelen. Als een gewricht dik, rood, warm en pijnlijk is, is het voor het genezingsproces het beste om het niet te belasten. Leg het gewricht hoog of spalk het en houd het koel met een natte doek of ingepakt ijs. Zodra de klachten minder worden, is het juist belangrijk om het gewricht regelmatig te bewegen. Dat voorkomt stijfheid en versterkt de spieren. Let wel op dat je het gewricht niet overbelast. Als het gewricht niet meer rood en warm is kun je warme kompressen gebruiken om de pijn te verlichten. Is er sprake van overgewicht, probeer dan af te vallen. Door gewicht kwijt te raken neemt de druk op je gewrichten af en worden ze minder belast waardoor de gewrichtspijn waarschijnlijk zal verminderen.

Wanneer naar je huisarts

Neem contact op met je huisarts als de pijn na 1 tot 2 weken niet over is of als een gewricht herhaaldelijk dik, rood of warm is. Als je pijn hebt in meerdere gewrichten is het ook verstandig om advies te vragen.

Tips bij gewrichtspijn

  • Probeer in beweging te blijven. Doe dit rustig en breid langzaam uit tot dagelijks zo’n 30 minuten. Denk aan zwemmen, wandelen of bijvoorbeeld fietsen.
  • Zorg voor een goede lichaamshouding.
  • Vermijd zo veel mogelijk vochtige, koude ruimtes.
  • Beperk (te) grote inspanningen.
  • Zorg voor voldoende (nacht)rust.
  • Drink voldoende water.
  • Douch af met koud water om de bloedsomloop te stimuleren.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur