Rust & Ontspanning

Jetlag

Ons advies

    Afbeelding: Dormiplant van VSM voor een goede nachtrustGezondheidsproduct

    Dormiplant tabletten

    12345

    Voor goede nachtrust en een uitgerust gevoel. Met valeriaan en citroenmelisse.

    Bekijk product
    Afbeelding: Dormiplant Valeriaan van VSM bij slaapstoornissenKruidengeneesmiddel

    Dormiplant Valeriaan

    12345

    Bij slaapstoornissen. Bevat 500 mg valeriaanwortelextract per tablet.

    Bekijk product

    Wat is een jetlag

    Een jetlag ontstaat wanneer je op reis bent en meerdere tijdzones passeert. Hierdoor raakt je biologische klok van slag en word je normale dag- en nachtritme verstoord. Naast je dag- en nachtritme regelt je biologische klok ook de aanpassing van hormoonspiegels. Je lichaam heeft ongeveer een dag nodig om zich aan te passen aan een uur tijdverschil. Een vliegreis naar een verre bestemming kan dus voor een jetlag van een flink aantal dagen zorgen.

    Vliegen naar het oosten of westen brengt door de tijdverschuiving je dag- en nachtritme in de war. De meeste mensen hebben meer last van een jetlag als zij reizen in oostelijke richting, dan wanneer zij reizen in westelijke richting. Dit komt doordat de dag dan korter wordt. Reizen naar het noorden of het zuiden heeft geen invloed op het bioritme, natuurlijk kan je wel vermoeid zijn door een lange reis. Kinderen hebben over het algemeen minder last van een jetlag. Dit komt doordat het bioritme van een kind nog niet zo vast is ingesteld als bij volwassenen.

    Wis je dat een jetlag ook wel ‘transatlantische kater’ genoemd. En dat avondmensen in het algemeen minder last van een jetlag hebben dan ochtendmensen…

    Symptomen van een jetlag

    Het belangrijkste symptoom van een jetlag is de vermoeidheid. Soms kan deze zo extreem zijn dat je er ziek van wordt. Andere fysieke en psychische klachten die je kunt hebben zijn:

    Wat te doen bij een jetlag

    Een jetlag voorkomen gaat niet, maar je kunt wel een paar dingen doen om te zorgen dat je er zo weinig mogelijk last van hebt.  Zorg dat je uitgerust op reis vertrekt, dit zorgt voor een kortere herstel periode na een jetlag.

    Drink tijdens de vliegreis voldoende water. In het vliegtuig droogt je lichaam namelijk sneller uit dan normaal. Vermijd daarom ook alcoholische en cafeïnehoudende dranken. Het is het beste om na aankomst meteen mee te draaien in het lokale tijdschema. Blijf wakker zolang het licht is, probeer zoveel mogelijk in de buitenlucht te zijn en ga naar bed als het donker is. Ben je erg moe, doe dan eventueel alleen een kort dutje.

    Wanneer naar je huisarts

    Als je naast de jetlag extreme lichamelijke klachten krijgt of als het maar niet over wilt gaan dan is het raadzaam advies te vragen aan je huisarts.


    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    advieslijn@vsm.nl

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur