Bedtijd! Bij de één gaat het zonder problemen, bij de ander moet een hele trukendoos opengemaakt worden om de kleine onder de wol te krijgen. Wat vast staat is dat slapen ontzettend gezond en belangrijk is, zeker voor kindjes. Tijdens de slaap herstelt het lichaam zich. Ook de hersenen laden zich weer op zodat de kleine de volgende ochtend weer fris kan beginnen.

Een kindje van 3 heeft gemiddeld zo’n 12 uur slaap nodig. Middagdutjes worden korter, maar zijn soms nog wel nodig. Natuurlijk heeft het ene kindje meer slaap nodig dan het andere. Slaapt mijn kindje dan wel genoeg? Dat hangt er van af. Als je kindje ’s ochtends fris en fruitig wakker wordt dan slaapt het kennelijk genoeg. Is je kleine daarentegen niet wakker te krijgen dan gaat het waarschijnlijk te laat naar bed.

Naar bed, naar bed zei Duimelot

Wanneer is de beste tijd om je kleintje naar bed te brengen? De meeste 3-jarigen liggen rond 7 à 8 uur in bed tot de volgende ochtend 6, 7 of 8 uur. Het kan zijn dat de kleine wel op tijd in bed ligt, maar nog niet slaapt. Toch is het verstandig wel een vaste tijd aan te houden om naar bed te gaan. Slapen lukt dan misschien nog niet meteen, maar naar bed gaan en uitrusten is ook al heel belangrijk. Dus oogjes dicht en snaveltjes toe ;-)

Tips bij het naar bed gaan

  • Neem de tijd om je kleine naar bed te brengen. Ook als je een keertje iets later bent is het belangrijk om het bedritueel intact te houden. Dus lees gewoon lekker dat verhaaltje voor. 
  • Hou vast aan het vaste patroon dat jij en je kindje gewend zijn. Bijvoorbeeld eerst pyama aan en tandjes poetsen, daarna een verhaaltje.
  • Word niet meteen boos als de kleine toch nog een keer (of 2 of 3 ;-) ) uit bed komt.
  • Om 's ochtends niet meer super vroeg een kleintje springend op jouw bed aan te treffen kun je een wekker aanschaffen die aangeeft wanneer de kleine uit bed mag komen.

Slaapproblemen thuis? Neem contact met ons op. We helpen je graag.