Spieren & Gewrichten

Nekpijn

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert bij nekpijn? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is nekpijn

Nekpijn ontstaat vaak door een verkeerde beweging, maar kan ook zonder aanwijsbare oorzaak ontstaan. Het is vervelend omdat het je belemmert in je dagelijkse bezigheden.
Nekpijn is een veelvoorkomende klacht. Zo’n twee op de drie mensen heeft wel eens last van nekpijn of een stijve nek. Je nek is de belangrijkste schakel die je hoofd met de rest van je  lichaam verbindt en waar veel zenuwen en spieren samenkomen. Vaak wordt nekpijn veroorzaakt door één of meer stijve nekspieren. Het bewegen van je nek en hoofd wordt pijnlijk als dit het geval is en het kan je flink belemmeren in je dagelijkse leven.

Oorzaken van nekpijn

Naast stijve en pijnlijke nekspieren kan nekpijn ook veroorzaakt worden door:

  • Verkeerd gebruik van nek- en schouderspieren
  • Stress en spanningen
  • Verkeerde houding
  • Overbelasting
  • Tocht en kou
  • Een blessure aan pezen of banden, bijvoorbeeld door een aanrijding (whiplash). Bij een whiplash komen vaak ook andere klachten kijken zoals duizeligheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid.
  • Artrose: vooral bij ouderen kunnen de gewrichten tussen de wervels wat slijten en veranderen. Dit kan tot chronische nekpijn leiden.

Wat te doen bij nekpijn

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om de nekspieren te ontspannen en nekpijn te voorkomen. Bij nekpijn is locale warmte vaak fijn. Denk aan een kruik, een pittenzak, een dikke sjaal of een warme douche. Belast je nek niet te zwaar en probeer wel gewoon te blijven bewegen. Zo voorkom je dat je nek stijver wordt. Als je vaker last hebt van een stijve nek, probeer dan te ontdekken waar het vandaan komt. Een verkeerde (werk)houding kan tamelijk gemakkelijk gecorrigeerd worden en je zo een heleboel leed besparen.

Wanneer naar je huisarts

Als je nekpijn erger wordt is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. Ook als de pijn lang aanhoudt en uitstraalt naar je armen is het advies om je huisarts te raadplegen. Het is belangrijk direct contact met je huisarts op te nemen als je plotseling ziek wordt met onder andere koorts, hoofdpijn, overgeven en je met je kin je borst niet meer kan aanraken. Dit kan een aanwijzing zijn voor hersenvliesontsteking.

Oefeningen bij nekpijn

Deze oefeningen kunnen je helpen bij nekpijn. Probeer elke houding minstens een paar seconden aan te houden en herhaal elke houding bijvoorbeeld tien keer. Doe dit twee keer per dag:

Opzij  kijken

  • Ga rechtop zitten in een stoel, zodat je rug ondersteund wordt door de rugleuning.
  • Leg je handen op je knieën.
  • Draai je hoofd zo ver je kunt naar rechts.
  • Probeer je kin boven je schouder te houden.
  • Draai je hoofd dan weer terug naar het midden en draai je hoofd naar links. Hou even vast en draai weer terug.

Hoofd naar voren en achteren buigen

  • Zet een stoel een stukje van een muur en ga erop zitten. Houd je rug tijdens deze oefening helemaal recht en probeer je hoofd zo ver mogelijk te buigen.
  • Buig je hoofd zo naar achteren, alsof je naar het plafond probeert te kijken.
  • Doe je mond iets open, zodat er geen druk op je kaak komt.
  • Buig je hoofd weer terug en vervolgens naar voren, zodat je met je kin je borst aanraakt.

Oor naar schouder

  • Ook voor deze oefening ga je op een stoel zitten met een rechte rug.
  • Leg je handen op je knieën of op je bovenbenen.
  • Beweeg je linkeroor naar je linkerschouder en vervolgens je rechteroor naar je rechterschouder, zonder je schouder op te trekken.
  • Ga elke keer weer terug naar je beginpositie en laat je schouders dan zo ver mogelijk zakken. Doe dit rustig en geleidelijk.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur