Ochtendstijfheid
Ochtendstijfheid

Wat is ochtendstijfheid?

Ochtendstijfheid komt steeds vaker voor naarmate we ouder worden. Dit komt doordat je gewrichten in de loop der jaren minder soepel worden. De botten in een gewricht zijn bedekt met kraakbeen en binnen in het gewricht zit vloeistof. Het kraakbeen en de vloeistof zorgen ervoor dat het gewricht soepel blijft. Wanneer je ouder wordt, wordt het kraakbeen minder, de vloeistof wordt minder stroperig en het bindweefsel wordt minder elastisch. Daarnaast is je bloedsomloop lager als je aan het slapen bent. Wat de volgende ochtend kan zorgen voor een stijf en stram gevoel oftewel ochtendstijfheid.

Naast ouderdom kan ochtendstijfheid ook veroorzaakt worden door:

  • Slecht matras
  • Verkeerde slaaphouding of te weinig beweging tijdens het slapen
  • Slechte nachtrust
  • Vochtige of te koude slaapkamer of woning
  • Te weinig lichaamsbeweging gedurende de dag
  • Spierpijn
  • Artrose of andere reumatische aandoeningen

 
Wat te doen bij ochtendstijfheid? - Tips

 Het is belangrijk om ’s ochtends rustig op gang te komen. Neem een warme douche en doe enkele rek- en strekoefeningen. Hiermee verbeter je de doorbloeding van je lichaam.

  1. Dagelijkse beweging. Bewegen helpt om ochtendstijfheid te voorkomen doordat je er sterkere spieren mee kweekt. Overdag meer bewegen kan al door kleine veranderingen in je dagelijkse ritme. Doe bijvoorbeeld in plaats van één keer in de week, elke dag of een aantal keer in de week boodschappen. Je beweegt namelijk meer dan je denkt als je door de supermarkt loopt.
  2. Ook tuinieren telt als bewegingsvorm en is zelfs een ideale manier om te bewegen. Met tuinieren wordt namelijk zowel je spierkracht als je uithoudingsvermogen getraind.
  3. Neem vaker de trap in plaats van de lift. 
  4. Zit je op de bank en heb je dorst? Pak dan niet de hele fles uit de koelkast maar schenk alleen een glas in. Zo blijf je in beweging als je hierna meer dorst krijgt.
  5. Als laatste tip is het goed om zoveel mogelijk staand of lopend telefoongesprekken te voeren. Het onvermijdelijke ijsberen is ook goed voor de spieren en zo voorkom je ochtendstijfheid.
  6. Als je ochtendstijfheid ervaart kun je met VSM Spiroflor spray je spieren verzorgen. Direct na het aanbrengen heeft Spiroflor spray een verkoelend effect. Na enkele minuten kan dit geleidelijk overgaan in een warm gevoel dat enige tijd aanhoudt.
    Handig! VSM Spiroflor spray is met één handbeweging gemakkelijk aan te brengen en sprayt in alle standen, zelfs ondersteboven. 

Wanneer je huisarts raadplegen?

Als de klachten van ochtendstijfheid aanblijven of verergeren is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. 

Ochtendstijfheid

VSM bij ochtendstijfheid

VSM adviseert bij ochtendstijfheid VSM Spiroflor spray. Spiroflor spray verzorgt je spieren en maakt gevoelige spieren soepel. 

Spiroflor spray

Spiroflor spray

Ochtendstijfheid

Contact is snel gelegd

Inderdaad! Wij helpen je graag met je vragen en dat kan op verschillende manieren. Tijdens kantooruren bel je onze gratis Advieslijn of start je een chatgesprek met één van onze medewerkers. Liever per mail? Dat kan natuurlijk ook. We zullen je zo snel mogelijk antwoorden. 

Bel gratis de
VSM Advieslijn

0800 - 9011

VSM Geneesmiddelen maakt gebruik van cookies VSM.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat we jou relevante advertenties kunnen laten zien. Als je doorgaat op deze site of klikt op accepteren, geef je aan dat je akkoord bent met het gebruik van cookies. Wil je niet alle cookies toestaan, klik dan op cookie instellingen aanpassen.