Rust & Ontspanning

Onrust

Ons advies

    Afbeelding: Plantival van VSM bij tijdelijke spanning en stressGezondheidsproduct

    Plantival tabletten

    12345

    Ontspant in tijden van stress en spanning. Bevordert het concentratievermogen.

    Bekijk product

    Wat is onrust

    Onrust kan het beste omschreven worden als het niet stil kunnen blijven zitten of moeite hebben om gefocust te zijn. Misschien komt het je bekend voor. Iedereen voelt zich namelijk in meer of mindere mate wel eens onrustig.

    Onrust heeft vaak te maken met het verwerken van alle indrukken van de dag. Zo’n gevoel kan ontstaan als je alle indrukken en de bijbehorende emoties niet helemaal verwerkt. Door deze onverwerkte emoties ontstaan er bepaalde 'blokkades' die je een gevoel van onrust kunnen geven. Het kan zorgen voor spanningen, stress , prikkelbaar zijn, moeite hebben om je te concentreren en niet lekker in je vel zitten.

    Oorzaken van onrust

    • Persoonlijke omstandigheden, bijvoorbeeld op het gebied van financiën, gezondheid of in de relationele sfeer
    • Drukte op werk of school

    Wat te doen bij onrust

    Als je een rusteloos gevoel of onrust ervaart is het belangrijk om een rustige omgeving op te zoeken. Vermijd overmatige prikkels zoals sterke verlichting en felle kleuren. Zorg er daarnaast voor dat je goed je grenzen aangeeft. Plan bijvoorbeeld je agenda niet te vol, accepteer dat je niet alles kunt en hoeft te doen en dat je bepaalde dingen niet kunt veranderen. Ook is het belangrijk om genoeg tijd voor jezelf in te plannen om je te ontspannen. Om je te ontspannen is een goede nachtrust belangrijk en meer bewegen kan hier ook bij helpen.

    Wanneer naar je huisarts

    Onrust of een rusteloos gevoel komt vaak voor als onderdeel van een complexer geheel.

    Wanneer de onrust of het rusteloze gevoel ook zorgt voor andere klachten of als het erger wordt, is het verstandig contact op te nemen met je huisarts.

    Tips 

    • Als je een onrustig gevoel hebt is het goed om stil te staan bij het hier en nu. Ook om onrust te voorkomen is het goed om te proberen zo min mogelijk op de automatische piloot te leven. Dit kan veel gepieker voorkomen.
    • Durf je te vervelen: even helemaal niets doen geeft je ruimte in je hoofd.
    • Meditatie. Mediteer een paar minuten per dag. Twee keer per dag, één in de ochtend en één in de namiddag, kan voldoende zijn.

    Onrust bij je kindje

    Lees hier meer over onrust bij je kindje


    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur