VSM geeft rust

Druk, druk, druk. Iedereen lijkt wel te hollen en te vliegen. Geen tijd om iets af te spreken, een to-do-list waar alleen maar activiteiten bijkomen. Hoe zit het met je balans tussen al die drukte en ontspanning?

Het goede nieuws is dat je lichaam sterk genoeg is om drukte aan te kunnen. Je bent stressbestendig en je schakelt vanuit je onderbewustzijn zelfs een hoop prikkels uit. Maar soms kan je lichaam wel een beetje hulp gebruiken!

Naar ons assortiment

Over stress

Stress is hetzelfde als spanning en hoeft niet slecht te zijn. Bij gezonde stress gaat je hartslag omhoog en ga je wellicht sneller ademen doordat je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Voor een examen, een presentatie of misschien wel een vakantie is dit meestal het geval en dat is goed. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe waardoor je lichaam klaar is voor actie en je goed kunt functioneren. Meestal zijn de effecten van deze spanning erg kort. Als de spanning is verdwenen, dan herstelt je lichaam zich.

Als je last hebt van stress is het belangrijk om de oorzaak van de spanning te achterhalen. Bedenk wat je kunt doen om de situatie te veranderen en te voorkomen dat de stress opnieuw oploopt. Als je voelt dat je gespannen raakt, neem dan maatregelen te voorkomen dat het erger wordt.

Slaapverwekkende tipzzz

Soms lukt het niet om lekker in slaap te komen of word je midden in de nacht wakker en val je weer moeilijk in slaap. Wellicht dat deze slaapverwekkende tipzzz je helpen.

Goede nachtrust begint overdag
Voldoende daglicht en lichamelijke inspanning overdag is goed voor je slaap. Denk aan een stevige wandeling, een rondje hardlopen of een andere (buiten)sport. Kom in beweging maar niet te laat op de avond. Overdag binnen aan het werk? Kijk of het mogelijk is om in een lichte ruimte met bijvoorbeeld een groot raam te werken. Of ga voor een lunch walk.

Een goed begin is het halve werk
Probeer ongeveer 1 tot 2 uur voor het slapen gaan de dag bewust af te bouwen. Maak een lijstje voordat je naar bed gaat van de punten die nog in je hoofd zitten en je ’s nachts mogelijk uit je slaap houden. Piekeren is vaak nadenken in vicieuze cirkels en door je gedachten op papier te zetten krijg je overzicht dat voor rust zorgt. Dim het licht om je beter voor te bereiden op de nacht.

Je slaapkamer is je slaapkamer
Gebruik de slaapkamer niet als werkkamer, studeerkamer of om tv te kijken. Zorg dat je slaapkamer een ruimte is waar je echt tot rust kunt komen. Zo donker mogelijk en zo min mogelijk storende geluiden. Daarnaast is frisse lucht belangrijk voor een goede nachtrust.

Je bed uit
Het klinkt misschien raar, maar je kunt het beste je bed uitgaan als je eindeloos ligt te piekeren en te woelen. Ga gerust een kopje thee drinken of wat lezen. Vaak merk je dat je vanzelf moe wordt. Het moment om weer naar bed te gaan.

Houd structuur in je slaap-waak ritme
Slaap inhalen verstoort je slaap-waak ritme. Wil je toch overdag even slapen? Houd het dan bij een ‘power nap‘ van maximaal 15 minuten. Blijf ook niet langer in je bed liggen als je een nacht met weinig slaap achter de rug hebt. Sta op de gebruikelijke tijd op. Dit maakt de kans een stuk groter dat je de avond erop wel slaperig bent en kan genieten van een goede nachtrust.

Slaap lekker!

Over onrust

Onrust heeft te maken met het verwerken van alle indrukken van de dag. Een onrustig gevoel ontstaat als je alle indrukken en de bijbehorende emoties niet helemaal verwerkt. Door deze onverwerkte emoties ontstaan er bepaalde blokkades die je een gevoel van onrust kunnen geven. Onrust kan zorgen voor stress en lichamelijke ongemakken zoals het moeilijk in slaap komen, prikkelbaar zijn, concentratieproblemen en het niet lekker in je vel zitten.

VSM bij onrustPlantival bij stress en spanning

Plantival ontspant in tijden van stress en spanningen en bevordert het concentratievermogen. Hierdoor kun je op een prettige en rustige manier een goede prestatie neer blijven zetten of een hulpmiddel hebben in een moeilijke periode.

Lees verder

<span>VSM bij onrust</span>Plantival bij stress en spanning

Producten



Contact is snel gelegd

Inderdaad! Wij helpen je graag met je vragen en dat kan op verschillende manieren. Tijdens kantooruren bel je onze gratis Advieslijn of start je een chatgesprek met één van onze medewerkers. Liever per mail? Dat kan natuurlijk ook. We zullen je zo snel mogelijk antwoorden. 

Bel gratis de
VSM Advieslijn

0800 - 9011

VSM Geneesmiddelen maakt gebruik van cookies VSM.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat we jou relevante advertenties kunnen laten zien. Als je doorgaat op deze site of klikt op accepteren, geef je aan dat je akkoord bent met het gebruik van cookies. Wil je niet alle cookies toestaan, klik dan op cookie instellingen aanpassen.