Spieren & Gewrichten

Rugpijn

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert bij rugpijn? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat is rugpijn

Rugpijn kan heftig zijn en erg vervelend. Bijna elke beweging die je maakt, doet pijn en belemmert je zo in je dagelijks functioneren. De meest voorkomende vorm van rugpijn is lage rugpijn, bijvoorbeeld spit.

Rugpijn bevindt zich meestal lager in de rug en kan uitstralen naar andere delen van je lichaam, zoals naar je billen of benen. Het kan plotseling in één keer naar boven komen of geleidelijk ontstaan. Rugpijn kan zo erg zijn dat het je beperkt in je dagelijkse bezigheden doordat je bepaalde bewegingen niet of nauwelijks meer kunt maken. Hoe lage rugpijn ontstaat is soms niet duidelijk.

Oorzaken van rugpijn

Rugpijn is vaak het gevolg van:

  • een verkeerde houding tijdens zitten, lopen, liggen of tillen
  • slapen op een verkeerd matras
  • overbelasting
  • slecht schoeisel
  • overgewicht
  • een verkeerde beweging maken
  • (sport)blessures

Wat te doen bij rugpijn

Als je rugpijn hebt, is het belangrijk om normaal te blijven bewegen ook al is dat pijnlijk. Zo voorkom je stijve spieren. Let goed op je houding. Sterke spieren zorgen voor een goede houding. Hiervoor kun je spierversterkende buik- en rugspieroefeningen doen. Leer je ook aan om op de juiste manier te tillen: door je benen zakken met een rechte rug en de last omhoog brengen door je benen weer te strekken.

Wat te doen bij rugpijn

Als reactie op de rugpijn worden bepaalde spieren onbewust extra aangespannen. Oefeningen kunnen dan prettig zijn om die spieren weer te laten ontspannen.

Knieën optrekken

Ga op je rug liggen met gebogen knieën en je voeten plat op de grond. Trek met je handen een knie langzaam naar je borst. Houd deze houding dertig tellen vol. Laat je been daarna langzaam zakken. Pak dan de andere knie en herhaal de oefening.

Onderrug draaien

Ga met gebogen knieën op je rug liggen en houd je voeten plat op de grond. Beweeg vanuit deze houding allebei je knieën langzaam naar links en naar rechts. Houd hierbij je schouders op de grond.

Bekken kantelen

Deze oefening kan zowel liggend, zittend of staand. Maak je rug zo hol mogelijk door je billen naar achteren en je buik naar voren te steken. Trek daarna geleidelijk je onderrug weer recht door je onderbuik in te trekken en de billen tegen elkaar te knijpen.

Wanneer naar je huisarts

Als je  klachten niet minder worden na 4 weken of juist slechter of als de pijn uitstraalt tot onder je knie is het verstandig contact op te nemen met je huisarts.  Bel gelijk de huisarts als de kracht of het gevoel in je benen plotseling vermindert.

Handige tips

  • Kun je door de rugpijn ’s nachts niet goed in bed liggen? Probeer op je zij te liggen met half opgetrokken benen. Of op je rug met een paar kussens onder je knieën.
  • Neem een rechte stoel om te zitten, liefst met armleuningen, om makkelijker op te kunnen staan.
  • Gebruik een draaistoel als je achter een bureau werkt, zodat je je met stoel en al kunt omdraaien als je iets achter je wilt pakken
  • Voorkom tegelijk draaien en door je rug buigen.
  • Als je uit de auto stapt, zorg dan dat je je lichaam en benen tegelijk een kwartslag draait. Zet je voeten op de grond en zoek met je handen een steuntje om te gebruiken bij het staan.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur