VSM Geneesmiddelen > Thema's > Spieren en gewrichten

Sporten in koud(er) weer!

Naast dat sporten in de koude buitenlucht goed is voor je weerstand, verbrand je ook meer calorieën in de kou. Je herfstdepressie verdwijnt als sneeuw voor de zon door het stijgen van je serotoninegehalte en de aanmaak van endorfine. Jij gaat straks vol energie het voorjaar in. Wel is het slim om op een aantal dingen te letten.

Draag de juiste kleding
Naast goede hardloopschoenen is de juiste kleding ook van groot belang. Ga voor een drielagensysteem. Hierbij is de eerste laag ademend, de tweede laag isolerend en de derde laag beschermend. Bij zacht herfstweer kun je volstaan met laag één en eventueel laag drie. Bij extreem koud weer kies je voor alle lagen en eventueel ook nog voor thermo-ondergoed. Zorg er ook voor dat je je hoofd warm houdt door een muts op te zetten. Door een goede temperatuur/vochtregulering koelen je spieren niet te veel af wanneer je zweet.

Drink voldoende water
Voldoende water drinken verkleint de kans op blessures. Als het koud is merk je minder snel dat je dorst hebt. Daarnaast zweet je ook gewoon in de kou en daarom is het belangrijk om je vochttekort aan te vullen. Probeer elke 20 minuten 200 ml water te drinken, zo voorkom je dat je uitgedroogd raakt.

Train met een app
Een goede trainingsopbouw voorkomt overbelasting van je spieren. Trainen met een app is een perfecte manier om je trainingsschema rustig op te bouwen. Daarom is VSM onlangs een samenwerking gestart met de app van Evy Gruyaert: een persoonlijke hardloopcoach op je smartphone voor zowel beginners, als de meer gevorderde hardloper.

Goede spierverzorging
Door het sporten in de koude buitenlucht kun je sneller last krijgen van spierpijn. Ga daarom voor een uitgebreide warming-up en cooling down. Daarbij is het ook belangrijk om gebruik te maken van de juiste producten voor de verzorging van je spieren. VSM Spiroflor biedt ondersteuning voor, tijdens en na het hardlopen. Voor elk doel en voor elke behoefte is er een andere variant.

Tot slot
Laat je motiveren en inspireren door VSM Spiroflor en de Hardlopen met Evy-app. Vraag nu je gratis trainingsschema aan!

Motivatie en inspiratie voor het hardlopen

 

Tip 1: Samen sporten is nóg leuker

Ga samen met een vriend of vriendin hardlopen. Samen sporten is namelijk nóg leuker! En het is ook nog eens een garantie voor extra motivatie. #lettheenergy flow

Tip 2: De aanhouder wint
Beginnen met hardlopen is vaak het moeilijkst. Haak niet af, na een paar weken ga je je echt beter voelen. #proudofyourself

Tip 3: Verdwalen is OK
Altijd maar hetzelfde rondje lopen gaat vervelen. Variatie is belangrijk, voor je lichaam én je geest! Loop je rondje eens andersom of nóg leuker: verdwaal gewoon een keer. Ook een leuke manier om aan je kilometers te komen. #verdwalenisOK

Tip 4: Door weer en wind
“Vandaag is het zo slecht weer, ik ga morgen wel”. Herken je dit? Vanaf nu is dit geen excuus meer. Door weer en wind hardlopen geeft je pas echt een gevoel dat je een prestatie hebt geleverd: jij bent een topper. Alsjeblieft, dit #complimentje is voor jou!

Tip 5: Meten = weten
Hou je progressie bij. Het is leuk om te zien dat je vorderingen maakt! #meten=weten

Tip 6: Schrijf je in en doe mee
Schrijf je in voor een hardloopevenement. Zo heb je een doel om voor te trainen. Voor nog meer motivatie, #tip1!

Tip 7: Luister goed naar je lichaam
Neem de signalen die je lichaam geeft serieus. Neem wat gas terug als je lichaam daarom vraagt of ga gerust nog even door als dat kan. #bewustbewegen

Tip 8: Een boost met yoga
Met yoga maak je je lichaam soepeler en sterker. Een goede manier om de kans op blessures te verkleinen. Denk vooral aan houdingen waarmee je je spieren in je bovenbenen en kuiten verlengt. Ook houdingen om je bovenlichaam te versterken zijn goed omdat je met hardlopen eigenlijk dat deel minder traint. #boostmetyoga

Tip 9: Stretch your legs
Wat is het beste moment om je spieren te rekken; voor of na het hardlopen? Het is goed om je spieren vóór het hardlopen te rekken om je prestaties te verbeteren. Wil je ná je training je spieren juist soepel houden, stretch dan als cooling down.

Tip 10: Blijf regelmatig sporten
Toch een tijdje niet gesport? Gewoon weer beginnen en rustig opbouwen; voor je het weet zit je zo weer in de flow!

VSM bij blessuresVSM Spiroflor cooling gel

VSM Spiroflor cooling gel is een verkoelende gel die kan worden toegepast bij (sport)blessures, zwellingen en verstuikingen. Het direct verkoelende effect zorgt ervoor dat de pijn snel wordt verzacht en verlicht. 

Lees VERDER 


Medisch hulpmiddel.
Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing.
<span>VSM bij blessures</span>VSM Spiroflor cooling gel

Hoe voorkom je blessures?

 

Tip 1: Goede sportschoenen

Zorg voor een goed passend paar sportschoenen waarin je voet niet schuift. Laat je oude, net iets te kleine sportschoen maar staan. 

Tip 2: Zien en gezien worden
Als je in het donker loopt zorg dan dat je zelf voldoende zicht hebt en dat je ook zichtbaar bent voor anderen. Zo kun je voorkomen dat je onverwacht in een kuil stapt of aangereden wordt!

Tip 3: Een goede warming up
Start altijd met goede opwarmingsoefeningen.

Tip 4: Bouw rustig op
Ga niet te hard van start maar bouw trainingen op. Gebruik een trainingsschema.

Tip 5: De juiste techniek
Let, zeker in het begin, op je techniek. Leer eventueel de juiste techniek aan met behulp van een trainer. Na verloop van tijd zal dit een gewoonte worden en beheers je de techniek.

Tip 6: Een goede cooling down
Sluit altijd af met een goede cooling down.

Tip 7: Juiste balans
Zorg voor de juiste balans tussen trainen en rust. Geef je spieren tijd om te herstellen en zorg dat je niet overtraind raakt.

Tip 8: Spierversterkende oefeningen
Doe ook spierversterkende oefeningen en oefeningen die passen bij je sport. Zo versterk je je spieren, kan je bewegingen soepel maken en kan je het langer volhouden.

Tip 9: Laat je motiveren en inspireren
Door 
VSM Spiroflor en de Hardlopen met Evy-app. Vraag nu je gratis trainingsschema aan. #gewoondoen


Producten



Contact is snel gelegd

Inderdaad! Wij helpen je graag met je vragen en dat kan op verschillende manieren. Tijdens kantooruren bel je onze gratis Advieslijn of start je een chatgesprek met één van onze medewerkers. Liever per mail? Dat kan natuurlijk ook. We zullen je zo snel mogelijk antwoorden. 

Bel gratis de
VSM Advieslijn

0800 - 9011

VSM Geneesmiddelen maakt gebruik van cookies VSM.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat we jou relevante advertenties kunnen laten zien. Als je doorgaat op deze site of klikt op accepteren, geef je aan dat je akkoord bent met het gebruik van cookies. Wil je niet alle cookies toestaan, klik dan op cookie instellingen aanpassen.