Stemmingswisselingen
Stemmingswisselingen

Wat zijn stemmingswisselingen?

Stemmingswisselingen zijn zoals het woord al zegt wisselingen in je stemming. Het ene moment ben je helemaal gelukkig en het volgende moment stap je met je verkeerde been uit bed en heb je een pesthumeur. Het kan zo zijn dat een externe gebeurtenis heeft gezorgd voor je stemmingswisseling. Echter als er in je omgeving bijna niks is veranderd, dan kunnen interne factoren zoals hormonen waarschijnlijk de oorzaak zijn. Door veranderende hormonen komen stemmingswisselingen vaak voor tijdens de puberteit, een zwangerschap en de overgang.

Maar ook je voeding heeft invloed op stemmingswisselingen. Als je veel transvetten, verzadigde vetten en snelle koolhydraten eet heb je meer kans op stemmingswisselingen. Dit komt doordat deze voedingsstoffen zorgen onder andere voor een snelle piek in je bloedsuikerspiegel en daarna voor een flinke daling. Je humeur beweegt in ditzelfde ritme mee waardoor je heel snel van heel positief naar heel negatief gaat. Het is daarom goed om gespreid over de dag en zoveel mogelijk langzame koolhydraten (vezelrijke producten) te eten voor een stabiel humeur. Om je stemming positief te beïnvloeden is het goed om regelmatig vette vis te eten omdat deze vol zit met omega-3 vetzuur. Daarnaast heeft ook vitamine B een belangrijke positieve invloed op stemmingswisselingen. Vitamine B zit in bladgroenten, aardappelen, melk, mager vlees en volkorenbrood.

Ook je slaapritme heeft invloed op stemmingswisselingen. Om te zorgen voor een goede nachtrust is het belangrijk om voldoende te slapen zodat je fris aan een nieuwe dag kunt beginnen. Door een slechte nachtrust kun je overdag moe en prikkelbaar zijn. Iedere persoon heeft een andere slaapbehoefte maar gemiddeld ligt dit rond acht uur. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goed bed en een goed geventileerde slaapkamer waar het donker is zodat je lichaam het hormoon Melatonine aanmaakt. Melatonine heeft invloed op je slaap-waakritme en zorgt dat je je slaperig gaat voelen als het donker wordt.

Als laatste hebben sommige mensen met depressieve klachten ook last van stemmingswisselingen. Als dit alleen in het najaar gebeurt dan heet dit de winterblues of winterdip. Deze aandoening heeft onder andere te maken met de hoeveelheid licht op een dag waardoor je biologische klok van slag kan raken.

Wat te doen bij stemmingswisselingen?

Als je last hebt van stemmingswisselingen kan het helpen om:

  • Structuur in je dag aan te brengen
  • Te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging, bijvoorbeeld hardlopen of wandelen
  • Ontspanningsoefeningen te doen
  • Sociale contacten te onderhouden
  • Over je problemen te praten met vrienden of familie
  • Overmatig alcoholgebruik te vermijden
  • Op je voeding te letten

Wanneer je huisarts raadplegen?

Drukken de stemmingswisselingen een overheersende stempel op jouw plezier in het leven? Dan is het raadzaam om advies in te winnen bij je huisarts.

Stemmingswisselingen

VSM bij stemmingswisselingen

Wil je weten welk producten VSM adviseert bij stemmingswisselingen? Neem dan contact met ons op. 

Stemmingswisselingen

Contact is snel gelegd

Inderdaad! Wij helpen je graag met je vragen en dat kan op verschillende manieren. Tijdens kantooruren bel je onze gratis Advieslijn of start je een chatgesprek met één van onze medewerkers. Liever per mail? Dat kan natuurlijk ook. We zullen je zo snel mogelijk antwoorden. 

Bel gratis de
VSM Advieslijn

0800 - 9011

VSM Geneesmiddelen maakt gebruik van cookies VSM.nl maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren, voor social media en om ervoor te zorgen dat we jou relevante advertenties kunnen laten zien. Als je doorgaat op deze site of klikt op accepteren, geef je aan dat je akkoord bent met het gebruik van cookies. Wil je niet alle cookies toestaan, klik dan op cookie instellingen aanpassen.