Rust & Ontspanning

Stemmingswisselingen

Wil je weten welk product VSM adviseert bij stemmingswisselingen? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat zijn stemmingswisselingen

Het ene moment ben je vrolijk en positief, het andere moment somber en terneergeslagen. Vaak weet je eigenlijk niet eens precies waarom. Soms zijn stemmingswisselingen heel heftig, waardoor je van de ene in de andere emotie schiet. Dat kan heel vervelend en verwarrend zijn, niet alleen voor jou maar ook voor je omgeving.

Stemmingswisselingen zijn zoals het woord al zegt wisselingen in je stemming. Het ene moment ben je helemaal gelukkig en het volgende moment stap je met je verkeerde been uit bed en heb je een pesthumeur. Het kan zo zijn dat een externe gebeurtenis heeft gezorgd voor een ander humeur. Echter, als er in je omgeving bijna niks is veranderd, dan kunnen interne factoren zoals hormonen waarschijnlijk de oorzaak zijn. Door veranderende hormonen komen stemmingswisselingen vaak voor tijdens de puberteit, een zwangerschap en de overgang.

Oorzaken van stemmingswisselingen

Je voeding heeft ook invloed op stemmingswisselingen. Als je veel snelle koolhydraten eet heb je meer kans op stemmingswisselingen. Dit komt doordat ze  zorgen voor een snelle piek in je bloedsuikerspiegel en daarna voor een flinke daling. Als je bloedsuikerspiegel laag is, kan je last hebben van je humeur.. Het is daarom goed om gespreid over de dag en op vaste tijden langzame koolhydraten (vezelrijke producten) te eten voor een stabiel humeur. Om je humeur positief te beïnvloeden is het goed om regelmatig vette vis te eten omdat deze vol zit met omega-3 vetzuur. Daarnaast heeft ook vitamine B een belangrijke positieve invloed. Vitamine B zit in bladgroenten, aardappelen, melk, mager vlees en volkorenbrood.

Ook je slaapritme heeft invloed opjestemming. Om te zorgen voor een goede nachtrust is het belangrijk om voldoende te slapen zodat je uitgerust aan een nieuwe dag kunt beginnen. Door een slechte nachtrust kun je overdag moe en prikkelbaar zijn. Iedere persoon heeft een andere slaapbehoefte maar gemiddeld ligt dit rond acht uur. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een goed bed en een goed geventileerde slaapkamer waar het donker is zodat je lichaam het hormoon melatonine aanmaakt. Melatonine heeft invloed op je slaap-waakritme en zorgt dat je je slaperig gaat voelen als het donker wordt.

Wat te doen bij stemmingswisselingen

  • Structuur in je dag aan te brengen
  • Te zorgen voor voldoende lichaamsbeweging, bijvoorbeeld hardlopen of wandelen
  • Ontspanningsoefeningen te doen
  • Sociale contacten te onderhouden
  • Over je problemen te praten met vrienden of familie
  • Overmatig alcoholgebruik te vermijden
  • Op je voeding te letten en met regelmaat te eten

Wanneer naar je huisarts

Drukken de stemmingswisselingen een overheersende stempel op jouw plezier in het leven? Dan is het raadzaam om advies in te winnen bij je huisarts.


Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

advieslijn@vsm.nl

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur