Spieren & Gewrichten

Stijve spieren

Ons advies

    Afbeelding: VSM Spiroflor warm voor soepele spierenGezondheidsproduct

    Spiroflor warm

    12345

    Voor soepele spieren, geeft een warm en weldadig gevoel Ondersteunt het herstel van je...

    Bekijk product

    Wat zijn stijve spieren

    Stijve spieren, iedereen heeft hier wel eens mee te maken. Stijve spieren zijn meestal het gevolg van zware inspanning bij sporten. Maar het kan ook voorkomen wanneer je te lang eenzelfde houding hebt aangehouden, bijvoorbeeld door langdurig computergebruik. Dan kunnen je nek en schouders soms stijf aanvoelen.

    Je lichaam bestaat uit honderden spieren, ook spieren waarvan je vaak niet eens wist dat je ze had. Behalve als je stijve spieren hebt na bijvoorbeeld sporten of zwaar lichamelijk werk. Dan voel je opeens weer hoeveel spieren je eigenlijk hebt en waar ze precies zitten.

    Oorzaken van stijve spieren

    Spieren zorgen ervoor dat je kunt bewegen en hiervoor is energie nodig. Deze energie wordt verkregen door koolhydraten die we verbranden. Bij deze verbranding ontstaan afvalstoffen. Spieren kunnen stijf worden door de ophoping van afvalstoffen in de spieren. Stijve en gevoelige spieren zijn meestal het gevolg van fysieke inspanning, bijvoorbeeld bij of na het sporten. Ook kan een gebrek aan beweging, ouder worden, het verblijven in een koude, vochtige omgeving of een eenzijdig voedingspatroon de oorzaak zijn van stijve spieren.

    Wat te doen bij stijve spieren

    Het is zo verleidelijk om juist minder te bewegen als je stijve spieren hebt. Maar juist dan is in beweging blijven belangrijk om je spieren soepel te houden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zwemmen, yoga of aqua-joggen. Deze manier van bewegen is weinig belastend voor je spieren en gewrichten.

    Wanneer naar je huisarts

    Als stijve spieren ontstaan door een misstap of ander letsel is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Ook als het stijve gevoel aan blijft houden, verergert of geen duidelijke oorzaak heeft  neem dan contact op met je huisarts.

    Stijve spieren bij het opstaan

    ’s Morgens ook zo stijf als een plank bij het opstaan? Dit kan komen doordat je ouder wordt of door je bloedsomloop die trager is als je slaapt, wat in de ochtend kan zorgen voor een stijf en stram gevoel, oftewel: ochtendstijfheid

    Stijve spieren door stress

    Als je stress ervaart kan dit zich op allerlei  manieren uiten. Veel verschijnselen van stress komen voort uit een verhoogde spierspanning. Door stress kunnen je spieren zich ongemerkt meer aanspannen waardoor de spieren in je nek, schouders en rug vast kunnen gaan zitten. Probeer deze houding eens aan te nemen als je een gevoel van stress voelt opkomen:

    • Rol je schouders naar achteren en trek je schouders naar beneden
    • Zet je voeten stevig op de grond
    • Laat je armen relaxed naast je lichaam hangen
    • Zit en loop zoveel mogelijk rechtop

    Tips bij stijve spieren - uit 5 Uur Live

    Intensief sporten, lang in dezelfde houding zitten of een onverwachte beweging gemaakt? We kennen het allemaal wel: je krijgt te maken met stijve, gevoelige spieren. Hoe kunnen we het beste omgaan met stijve spieren? Kijk hier de tips van drogist Lotte uit 5 Uur Live.

    Nog meer tips

    • Blijf bewegen. Dit kan al door kleine aanpassingen in je dagelijkse leven. Ga wanneer mogelijk in plaats van met de auto eens op de fiets naar je werk en neem voor de verandering de trap in plaats van de lift.
    • Ook kun je bijvoorbeeld in plaats van één keer in de week je boodschappen halen dit verspreiden over een aantal dagen in de week. Tijdens het boodschappen doen beweeg je namelijk meer dan je zou verwachten.
    • Tuinieren is een leuke en goede manier om in beweging te zijn waarbij je zowel je uithoudingsvermogen als je spierkracht traint.
    • Beweging kan in kleine dingen zitten, zoals bijvoorbeeld tijdens het telefoneren. Probeer zoveel mogelijk met een mobiele telefoon te bellen zodat je ondertussen rond kunt lopen wat weer voor meer beweging zorgt.
    • Naast meer beweging is het ook belangrijk om een goede warming-up en een goede cooling-down te doen voor en na het sporten om stijve spieren te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat je spieren goed opgewarmd zijn voor de training en daarna niet te snel afkoelen.
    • Een goede werkhouding is belangrijk. Zorg dat je bureau en stoel goed op elkaar afgesteld zijn om stijve spieren te voorkomen. Nieuwe manieren om een actieve werkhouding te stimuleren zijn bijvoorbeeld zitballen of een verstelbaar zit-stabureau. Kijk eens of deze nieuwe werkhoudingen iets voor je zijn.

    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    advieslijn@vsm.nl

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur