Mama & Kind

Zwangerschap

Ik ben zwanger

Hoera… zwanger! Het is en blijft een wonder! Er groeit nieuw leven in je buik en daar past je lichaam zich helemaal op aan. Hoe bijzonder is dat! Zwanger zijn is hard werken voor je lichaam. Jouw gezondheid én die van je baby hebben nu alle aandacht nodig.

Als je zwanger bent, ben je meer dan ooit bezig met je lichaam. Zowel voor, tijdens en na je zwangerschap probeer je zo goed mogelijk voor de gezondheid van jezelf en je kindje te zorgen. De uitspraak ‘nu moet ik eten voor twee’ is veelgehoord op het moment dat iemand zwanger is. Dit is echter niet waar. De belangrijkste bron van vitamines en mineralen is je voeding. Om je lichaam te voorzien van de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen is in de eerste plaats evenwichtige, gevarieerde voeding belangrijk. Gevarieerde voeding zorgt voor een goede en gezonde basis. Toch kun je wanneer je zwanger bent vaak niet alle benodigde vitamines uit je voeding halen en is het verstandig om extra vitamines in de vorm van een supplement in te nemen.

Extra vitamine D en foliumzuur

Vooral vitamine D en foliumzuur krijg je tijdens je zwangerschap niet voldoende binnen uit je voeding.
Vitamine D is nodig om calcium in je lichaam op te nemen uit voeding. Calcium is belangrijk voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en tanden. Als je zwanger bent, is dat extra belangrijk. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ook zit het in vette vis en in mindere mate in vlees en eieren. Het advies aan zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram extra vitamine D in te nemen. Foliumzuur is belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren baby. Het draagt bij tot de vorming van de placenta en de groei van je ongeboren kindje. Daarom wordt het slikken van 400 microgram foliumzuur per dag, vanaf dat je zwanger wilt worden tot de tiende week van de zwangerschap, aanbevolen .

Vitamine A

Een andere belangrijke vitamine om rekening mee te houden tijdens de zwangerschap is vitamine A. Hier mag je niet teveel van binnen krijgen; een teveel is namelijk schadelijk voor jezelf en je kindje. In plaats van directe inname van vitamine A via je voeding of het nemen van een supplement met vitamine A is er ook een indirecte manier om voldoende vitamine A binnen te krijgen, namelijk door de inname van carotenoïden, een voorloper van vitamine A (provitamine A). Afhankelijk van de behoefte aan vitamine A zet je lichaam deze carotenoïden zelf om in vitamine A. Bepaalde groenten zoals wortelen, spinazie en broccoli en fruit zoals watermeloen, abrikoos, mango en mandarijn bevatten carotenoïden in de vorm van bètacaroteen.

Tips voor als je zwanger bent

  • Zorg dat je in goede conditie bent.
  • Eet gezond; gevarieerde en evenwichtige voeding is belangrijk.
  • Blijf bewegen.
  • Rust lekker uit en neem de tijd.

Meer weten?

Voor informatie

0115 - 563200

Start een chat

Stuur een e-mail

[email protected]

KOAG 105-0212-0124 | © VSM