Mama & Kind

Zwangerschap

Ik ben zwanger!

Hoera… zwanger! Er groeit nieuw leven in je buik en daar past je lichaam zich helemaal op aan. Hoe bijzonder is dat! Zwanger zijn is hard werken voor je lichaam. Jouw gezondheid én die van je baby hebben nu alle aandacht nodig.

Voeding tijdens de zwangerschap

'Nu moet ik eten voor 2' hoor je vaak als iemand zwanger is, maar dat is niet waar. Het is wel belangrijk om gezond en gevarieerd te eten, omdat dit de belangrijkste bron is voor de benodigde vitamines en mineralen. Toch lukt het vaak niet om alle nodige vitamines binnen te krijgen. Daarom is het verstandig om bepaalde vitamines extra te slikken in de vorm van een supplement.

Vitamine D

Je lichaam heeft vitamine D nodig om calcium uit je voeding op te nemen. Calcium heb je nodig voor stevige botten en tanden, wat extra belangrijk is als je zwanger bent. Vitamine D vind je vooral in vette vis en in mindere mate in vlees en eieren. De grootste bron is overigens niet voeding, maar zonlicht. Het advies aan zwangere vrouwen is om dagelijks 10 microgram vitamine D extra te slikken.

Foliumzuur

Foliumzuur is belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren baby. Het draagt namelijk bij tot de vorming van de placenta en de groei van je ongeboren kindje. Foliumzuur komt voor in brood, groene groenten, vlees, volkorenproducten en zuivel. Het advies aan vrouwen is om dagelijks 400 microgram extra foliumzuur te slikken, vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot de tiende week van de zwangerschap.

Vitamine A

Vitamine A is belangrijk voor onder andere een normale groei, een gezonde huid, goede ogen en een goedwerkend afweersysteem. Maar een teveel aan vitamine A kan bij een zwangerschap schadelijk zijn voor zowel het ongeboren kindje als jouzelf. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor zwangere vrouwen is 800 microgram. Je krijgt vitamine A binnen via onder andere vis, vlees, zuivel en eidooier. Een andere manier om vitamine A binnen te krijgen is door inname van carotenoïden. Je lichaam kan naar behoefte de carotenoïden zelf omzetten in vitamine A. Een voorbeeld van carotenoïden is bètacaroteen, dat je vindt in groenten en fruit zoals wortelen, spinazie, broccoli, watermeloen, mango, mandarijn en abrikoos. Indien nodig kan je supplementen met vitamine A slikken.

Beweging tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap verandert er veel aan je lichaam. Als je in goede conditie bent, kan je deze veranderingen beter aan. Met een goede conditie ben je bijvoorbeeld minder snel buiten adem, heb je minder last van vochtophoping en wordt de kans op een gecompliceerde bevalling kleiner. Het is dus belangrijk om te blijven bewegen. Bewegen heeft ook nog eens positieve effecten op je slaap en stressniveau. Dus blijf (verantwoord) sporten! Wandelen, fietsen en zwemmen kan je goed blijven doen tot het einde van je zwangerschap.

Naast het bewegen is het ook zeker belangrijk om je rust te nemen. Gun jezelf voldoende ontspanning en stel niet te hoge eisen aan jezelf. Een dutje overdag is nu gewoon toegestaan, dus maak daar gebruik van!


Meer weten?

Voor informatie

0115 - 563200

Start een chat

Stuur een e-mail

[email protected]

KOAG 105-0212-0124 | © VSM