Rust & Ontspanning

Slapen

Wat is goed en slecht slapen?

Slaap is belangrijk voor je gezondheid. Het helpt je lichaam en geest om te herstellen en te ontspannen. Hoeveel uur slaap je nodig hebt, verschilt per persoon. Dit varieert ongeveer tussen 6 en 10 uur per nacht. Het belangrijkste is dat je een uitgerust gevoel hebt. Dat zegt meer over een gezonde nachtrust dan het tijdstip dat je gaat slapen of het aantal uren slaap. Af en toe minder slapen kan dus geen kwaad. Maar krijg je er overdag last van? Dan is er mogelijk sprake van een slaapprobleem. Je spreekt van een slaapprobleem als je meer dan 2 keer per week slecht slaapt en daardoor overdag niet goed functioneert. Bij slecht slapen kun je denken aan vaak wakker worden, niet in slaap kunnen komen, onrust en slapeloosheid. Als je daardoor niet goed functioneert, kan dit zich uiten in bijvoorbeeld:

Oorzaken van slecht slapen

Een aantal veelvoorkomende oorzaken van slecht slapen zijn:

  • Lichamelijke klachten, zoals jeuk, pijn of verkoudheid
  • Psychische klachten, zoals angst, depressie of somberheid
  • Stimulerende middelen, zoals alcohol, koffie of roken
  • Storende factoren uit de omgeving, zoals lawaai of licht
  • Stress of dagelijkse zorgen over bijvoorbeeld je relatie of werk
  • Verstoring van dag- en nachtritme door bijvoorbeeld ploegendiensten of verre reizen (jetlag)

Je kunt in een vicieuze cirkel terechtkomen als je eenmaal slecht slaapt. Slecht slapen kan leiden tot bijvoorbeeld concentratieproblemen, vermoeidheid of somberheid. Zaken waar je misschien over gaat piekeren, waardoor je opnieuw slecht slaapt.

Wat te doen om goed te slapen

Als je slecht slaapt, is het belangrijk om te achterhalen waarom je precies wakker ligt. Misschien kun je daar wel iets aan veranderen. Het kan helpen als je die ene irritatie toch eens uitspreekt op je werk of mogelijk voel jij je beter bij een ander dag- en nachtritme dan je nu hebt. Pieker je veel? Natuurlijk: stoppen met piekeren is de oplossing, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kan helpen om je gedachten en zorgen op te schrijven. Dus leg een schriftje op je nachtkastje.

Een aantal zaken dragen altijd bij aan goed slapen. Denk hierbij aan:

  • Een goed bed en kussen
  • Een regelmatig slaapritme
  • Een slaapkamer die donker, goed geventileerd, niet te warm en rustig is
  • Geen drankjes met alcohol of cafeïne drinken voor het slapen gaan
  • Overdag niet slapen

Ons advies

    Dormiplant ValeriaanKruidengeneesmiddel

    Dormiplant Valeriaan

    12345
    244 stemmen

    Bij slaapstoornissen en lichte nerveuze spanning.

    Bekijk product
    Dormiplant tablettenGezondheidsproduct

    Dormiplant tabletten

    12345
    237 stemmen

    Ondersteunt de nachtrust en helpt om lekker te slapen.

    Bekijk product

    Wanneer naar je huisarts 

    Weet je niet waar je slaapproblemen vandaan komen? De huisarts kan je helpen om de oorzaak te achterhalen en mogelijk een blijvende oplossing te vinden.

    Slecht slapen bij je kindje

    Kinderen kunnen moeite hebben met in slaap vallen, 's nachts vaak wakker worden of 's ochtends heel vroeg wakker zijn. Mogelijke oorzaken waarom jouw kindje slecht slaapt, zijn:

    • Angst, bijvoorbeeld voor alleen zijn of het donker
    • Een periode met veel veranderingen, bijvoorbeeld een verhuizing
    • Een stressvolle gebeurtenis
    • Overprikkeling

    Om je kindje goed te laten slapen, kan het helpen om altijd hetzelfde slaapritueel toe te passen. Zorg ook voor voldoende beweging overdag en een rustige slaapkamer met niet teveel licht. Is je kindje angstig? Probeer de angst te verminderen en je kleintje zoveel mogelijk gerust te stellen.

    Wil je weten welk product VSM adviseert als je kindje slecht slaapt? Neem contact op met onze experts. We helpen je graag.

    Wanneer met je kindje naar de huisarts

    Als slecht slapen zich ontwikkelt tot een slaapprobleem, kan je contact opnemen met de huisarts voor advies. Samen kan je de mogelijke oorzaak achterhalen en tot een blijvende oplossing komen. Een slaapprobleem bij je kindje kan je bijvoorbeeld herkennen aan:

    • 's Avonds niet naar bed willen
    • Concentratieproblemen
    • Minder goede schoolprestaties dan normaal
    • Somberheid
    • Vergeetachtigheid
    • Vermoeidheid of slaperigheid overdag

    Meer weten?

    Voor informatie

    0115 - 563200

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM