Rust & Ontspanning

Slapen

Ons advies

    Afbeelding: Dormiplant Valeriaan van VSM bij slaapstoornissenKruidengeneesmiddel

    Dormiplant Valeriaan

    12345

    Bij slaapstoornissen. Bevat 500 mg valeriaanwortelextract per tablet.

    Bekijk product

    Wat zijn slaapproblemen

    Vaak wakker worden, niet in slaap kunnen komen, onrust, slapeloosheid; het zijn allemaal slaapproblemen die vaak ook overdag voor problemen kunnen zorgen. We spreken van slaapproblemen als je meer dan twee keer per week slecht slaapt en daardoor niet goed functioneert overdag. Deze problemen kunnen je dagelijkse functioneren belemmeren doordat je moe of prikkelbaar bent. Ook je concentratie en prestaties kunnen eronder te lijden hebben. De hele nacht door kunnen slapen is belangrijk om te herstellen en te ontspannen. Na een goede nachtrust zijn zowel je lichaam als je geest klaar voor nieuwe inspanningen en prestaties. Een uitgerust gevoel is een belangrijker graadmeter om te bepalen of je een gezonde nachtrust hebt gehad dan het tijdstip waarop je naar bed gaat en hoe lang je dan slaapt.

    Wat is normale slaap?

    Slaap is belangrijk voor je gezondheid. Om te herstellen en te ontspannen hebben je lichaam en geest regelmatig een goede nachtrust nodig. Hoeveel uur dat is kan per persoon verschillen. Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig. Sommige mensen slapen 6 uur, anderen weer 10 uur per nacht. Jongeren slapen gemiddeld 9 uur. Hoe lang het duurt om in slaap te vallen (vaak 10 tot 20 minuten) verschilt ook per persoon. Vooral ouderen slapen korter en minder diep. Dit hoort bij de leeftijd. Ook al lig je veel wakker, je hebt vaak langer geslapen dan je zelf denkt. En als je af en toe weinig slaapt, dan kan dat geen kwaad. Als je je overdag redelijk fit voelt, dan rust je blijkbaar voldoende uit. 

    Oorzaken van slecht slapen

    • Lichamelijke klachten zoals pijn, jeuk of verkoudheid
    • Spanningen of zorgen over bijvoorbeeld je relatie of werk waar je ’s nachts over piekert
    • Psychische klachten zoals angst of een sombere stemming
    • Storende factoren uit de omgeving zoals lawaai
    • Verstoring van dag- en nachtritme door bijvoorbeeld ploegendiensten of verre reizen (jetlag)
    • Stimulerende middelen zoals koffie, roken of alcohol

    Als je eenmaal slecht slaapt kan dit ervoor zorgen dat je in een vicieuze cirkel terecht komt. Slecht slapen kan leiden tot verminderde concentratie en vermoeidheid, angst of somberheid. Dit kan er weer voor zorgen dat je erover piekert, waardoor je weer slecht slaapt.

    Wat te doen om goed te slapen

    Je kunt goed slapen bevorderen door te zorgen voor de juiste omstandigheden: een goed bed en kussen en een goed geventileerde, niet te warme, donkere, rustig ingerichte kamer. Drink geen cafeïne houdende dranken of alcohol voor het slapen gaan. Probeer overdag niet te slapen en houd een regelmatig slaapritme aan.

    De zorgen om niet in slaap te kunnen vallen, zijn soms al genoeg om je nachtrust te verstoren. Maar stoppen met piekeren is makkelijker gezegd dan gedaan. Probeer te achterhalen waarom jij wakker ligt, pas je dag/nachtritme aan en luister vooral naar je lichaam en naar wat jij nodig hebt om je goed te voelen.

    Wanneer naar je huisarts 

    Door op zoek te gaan naar de oorzaak van je slaapproblemen zorg je voor een blijvende oplossing. Raadpleeg je huisarts om je hierbij te helpen.


    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur