Rust & Ontspanning

Concentratieproblemen

Ons advies

Wil je weten welk product VSM adviseert bij concentratieproblemen? Neem contact op met onze experts.

Contact

Wat zijn concentratieproblemen?

Hoe lekker is het, al je aandacht richten op je examen, of het oplossen van een probleem, of het maken van een werkstuk… Toch is het niet altijd gemakkelijk om dit te doen. Als je moeite hebt je goed te concentreren spreken we van een concentratieprobleem. Dan kun je de aandacht moeilijk bij een bepaalde taak houden en heb je vaak ook moeite met ordenen en houden van overzicht. Wellicht vergeet je ook dingen of ben je snel afgeleid. Iedereen heeft er wel eens last van en meestal is dit van tijdelijke aard, zoals bij vermoeidheid of in een periode van stress. Ook emoties zoals woede, verdriet en verliefdheid kunnen voor concentratieproblemen zorgen. Wanneer dit voorbij is, kun je normaal gesproken je aandacht weer goed richten op je dagelijkse bezigheden. In sommige gevallen zijn de problemen van langere duur.

Oorzaken van concentratieproblemen

Oorzaken van concentratieproblemen zijn bijvoorbeeld:

  • Vermoeidheid
  • Burn-out
  • Depressie
  • Relatieproblemen

De concentratieproblemen verdwijnen vaak op het moment dat de oorzaak verdwijnt. Daarnaast kunnen hormonale veranderingen zoals de menopauze en een zwangerschap voor tijdelijke of permanente concentratieproblemen zorgen. Hormonen hebben namelijk invloed op de werking van je hersenen en daarmee op het concentratievermogen. Als laatste voorbeeld kan een verminderde hersenfunctie ook een oorzaak zijn. De oorzaak van een verminderde hersenfunctie is een slechte doorbloeding van het hersenweefsel. Bepaalde factoren zoals overgewicht, diabetes, roken, hart- en vaatziekten, stress en leeftijd maken de kans op een slechte doorbloeding groter. Hierdoor hebben oudere mensen vaker last van geheugenverlies en concentratieproblemen.

Wat te doen bij concentratieproblemen?

Het is belangrijk je energieniveau op peil te houden. Zorg dat je goed uitgerust bent. Wanneer je goed uitgerust bent kun je je over het algemeen beter concentreren. Zorg er daarnaast voor dat je een goed overzicht hebt op de dingen die je moet doen. Maak bijvoorbeeld een to-do list van de dingen die je moet of perse wilt doen en werk dit lijstje rustig af.

Wanneer naar je huisarts?

Klachten bij concentratieproblemen zijn meestal van tijdelijke aard. Maar in sommige gevallen zijn deze blijvend. Als je langere tijd last hebt van een verminderd concentratievermogen dan is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. Ook als je ernaast veel last hebt van vermoeidheid, hoofdpijn of andere bijkomende problemen is dit raadzaam.

Tips

  • Ont-rommel je werkplek. Zorg ervoor dat je werkplek netjes en overzichtelijk is. Gooi weg wat je niet nodig hebt en ruim overbodige dingen op je bureau op.
  • Zorg voor voldoende daglicht thuis, op school of op je werkplek. Daglicht remt de aanmaak van melatonine. Je wordt minder snel slaperig.
  • Bewegen in de buitenlucht is goed voor het verhogen van het zuurstofgehalte in je hersenen. Je humeur wordt er beter van en stress vermindert. Ga dus in je pauze buiten een rondje  om met je collega’s of klasgenoten.
  • Zorg ’s nacht niet alleen voor voldoende slaap maar ook voor kwalitatief goede slaap. Een goed matras, niet te warme en niet te koude omstandigheden en zorg voor een goede ventilatie op je slaapkamer.

Meer weten?

Bel gratis advieslijn

0800 - 9011

Start een chat

Stuur een e-mail

[email protected]

KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur