Rust & Ontspanning

Stress

Wat is stress

Een beetje spanning hoort bij het leven en kan zelfs prettig zijn. Het kan zorgen voor betere prestaties, want het maakt je alerter, meer geconcentreerd en  zorgt ervoor dat je snel kunt reageren. Welk effect stress op je heeft  hangt af van hoeveel spanning je aan kan, maar meestal gaat het, als we het over stress hebben, over  het ervaren van meer spanning dan je gewend bent.

Stress is hetzelfde als spanning en hoeft niet slecht te zijn. Bij gezonde stress gaat je hartslag omhoog en ga je wellicht sneller ademen doordat je lichaam het hormoon adrenaline aanmaakt. Voor een examen, een presentatie of misschien wel een vakantie is dit meestal het geval. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren toe waardoor je lichaam klaar is voor actie en je goed kunt functioneren. Meestal zijn de effecten van deze spanning erg kort. Als de spanning is verdwenen, dan herstelt je lichaam zich.

Op het moment dat je veel stress ervaart kan dit invloed hebben op je prestaties. Dit komt doordat de  spanning groter wordt dan je draagkracht, hierdoor ontstaat er een onbalans. Dit kan komen doordat je bijvoorbeeld alles tegelijk wilt doen of omdat je met bepaalde situaties te maken hebt. Dit kunnen bijvoorbeeld financiële of gezondheidssituaties zijn maar ook in je werk of in de relationele sfeer kunnen zorgen voor veel spanningen zorgen. Echter,  niet iedereen is even gevoelig voor stress. Sommige mensen kunnen meer aan dan anderen. Het is daarom altijd belangrijk om op tijd je grenzen aan te geven. 

Symptomen van stress

  • Stijve nek
  • Gevoelige rug
  • Onrustig gevoel
  • Je vermoeid voelen
  • Moeite om je te concentreren/geconcentreerd te blijven
  • Minder creativiteit
  • Je niet lekker voelenMisselijk of juist toegenomen eetlust
  • Hartkloppingen
  • Prikkelbaar, ongelukkig, verveling

Wat te doen bij stress

Als je stress ervaart is het belangrijk om de oorzaak van de spanning te achterhalen. Bedenk wat je kunt doen om de situatie te veranderen en om te voorkomen dat de stress opnieuw oploopt.

Je kunt de stress of spanning onder andere verminderen door:

  • te praten met mensen om je heen die je vertrouwt
  • te bedenken wat jou energie geeft
  • gezond te eten
  • te zorgen dat je voldoende nachtrust krijgt
  • te zorgen voor genoeg beweging

Ons advies

    Plantival tablettenGezondheidsproduct

    Plantival tabletten

    12345
    112 stemmen

    Ontspant in tijden van stress en spanning. Bevordert het concentratievermogen.

    Bekijk product

    Tips bij stress

    • Beweeg regelmatig, in de vorm waarbij jij je prettig voelt, bijvoorbeeld yogaoefeningen, wandelen, tennissen of skaten
    • Hoe druk je het ook hebt, plan in drukke tijden ook ruimte in voor leuke dingen of tijd om ‘even niets te hoeven’
    • Afwisseling in je programma helpt je om de spanning in jouw lichaam goed op te vangen en er weer geconcentreerd en effectief tegenaan te kunnen
    • Vermijd voor het slapen gaan prikkels die je wakker houden: neem tijdig afstand van computer, tv, werk en studie
    • Drink niet meer dan 5 koppen koffie op een dag. Dit kan je prikkelbaar en rusteloos maken
    • Zorg voor gevarieerde voeding om je weerstand te ondersteunen die in tijden van spanning en stress onder druk kan komen te staan
    • Verzet je niet tegen situaties die je niet kunt vermijden
    • Spreek regelmatig met vrienden en familie af, dat helpt je je zinnen te verzetten
    • Als er teveel op je af komt, dan kan het maken van een lijstje je helpen om je zaken punt voor punt af te werken
    • Bedenk dat een goede voorbereiding vaak het halve werk is
    • Lach!! 

    Wanneer naar je huisarts

    Als de stress langere tijd aanhoudt of verergert en er lichamelijke klachten opspelen of als je je erg somber voelt neem dan contact op met je huisarts. 

    Burn-out

    Kan je al langer dan een half jaar niet met de spanning omgaan, heb je daarbij het gevoel geen grip meer te hebben op je situatie, lukt het niet meer om je dagelijkse bezigheden goed te blijven doen en voel je je vooral moe en uitgeput? Dan is het mogelijk dat je een burnout hebt. Raadpleeg je huisarts om dit vast te laten stellen. Je huisarts kan je verder helpen met begeleiding en behandeling van je klachten.   


    Meer weten?

    Bel gratis advieslijn

    0800 - 9011

    Start een chat

    Stuur een e-mail

    [email protected]

    KOAG 105-0212-0124 | © VSM geeft je kracht uit de natuur