Advies Rust & Ontspanning

Stress

Heb je stress en wil je weten wat je kan doen? Lees hier ons advies!
Geplaatst op 2 augustus 2022

Wat is stress?

Stress is hetzelfde als spanning en hoeft niet slecht te zijn. Je lichaam maakt het hormoon adrenaline aan en je hartslag gaat omhoog. Er gaat meer zuurstofrijk bloed naar je hart en spieren, waardoor je lichaam klaar is voor actie. Dit kan bijdragen aan betere prestaties, want het maakt je alerter, geconcentreerder en zorgt ervoor dat je snel kunt reageren. Denk maar aan gezonde spanning voor een examen of presentatie. Meestal zijn de effecten van deze spanning erg kort. Als de spanning is verdwenen, herstelt je lichaam weer. Als we het over stress hebben, hebben we het meestal over het ervaren van meer spanning dan je gewend bent.

Op het moment dat je veel stress ervaart, kan dit een negatieve invloed hebben op je prestaties. Dit komt doordat de spanning groter wordt dan je draagkracht. Er ontstaat een onbalans. Het is voor iedereen anders wanneer deze onbalans precies ontstaat. Sommige mensen kunnen nu eenmaal meer aan dan anderen. Je kunt stress herkennen aan:

  • Een verminderd concentratievermogen
  • Minder creativiteit
  • Misselijk of juist meer zin in eten
  • Niet lekker in je vel zitten
  • Onrust
  • Prikkelbaar, ongelukkig of verveeld zijn
  • Rugpijn of een gevoelige rug
  • Stijve nek
  • Vermoeidheid

Oorzaken van stress

Bij stress is er een onbalans tussen de spanning die je ervaart en de hoeveelheid spanning die je aankan. Een vergrote spanning ontstaat bijvoorbeeld doordat je alles tegelijk wilt doen of doordat er teveel van je wordt gevraagd. Ook ingrijpende of zorgwekkende gebeurtenissen op het gebied van financiën, gezondheid, relaties of werk kunnen tot stress leiden.

Wat te doen bij stress

Het belangrijkste is om de oorzaak van de stress te achterhalen. Probeer vervolgens te bedenken wat je aan de situatie kunt veranderen om de stress te verminderen en te voorkomen dat je overspannen raakt. Het is niet altijd makkelijk of mogelijk om de oorzaak (direct) aan te pakken. Je kunt stress ook verminderen door:

  • Dingen doen die jou energie geven. Dit kan van alles zijn: waar word jij blij van?
  • Gezond eten
  • Jezelf regelmatig een momentje van rust gunnen, hoe druk het ook is
  • Praten met vrienden en familie. Praat over je spanning, maar ook zeker over andere dingen om wat afleiding te hebben
  • Situaties die je niet kunt veranderen, zoveel mogelijk accepteren
  • Voldoende bewegen
  • Voldoende slapen

Wanneer naar je huisarts

Neem contact op met je huisarts als de stress langere tijd aanhoudt of verergert. Doe dit ook als je lichamelijke klachten krijgt of als je je erg somber voelt. Heb je al langer dan een half jaar last van stress, waardoor het niet meer lukt om je dagelijkse activiteiten goed uit te voeren? En voel je je vooral moe en uitgeput? Mogelijk heb je dan een burn-out. Je huisarts kan dit vaststellen en je verder helpen met begeleiding en behandeling.

Meer weten?

Neem contact met ons op

bel, chat, app of mail ons
Zorgen voor jouw gezondheid zit in onze natuur

Je wilt natuurlijk het liefst gezond zijn én gezond blijven. Je lichaam is van nature krachtig en kan dus heel veel zelf. VSM ondersteunt je lichaam hierbij met producten op natuurlijke basis.

VSM geeft je kracht uit de natuur.

Social media
© VSM geeft je kracht uit de natuur  ·  KOAG 105-0212-0124